wtorek, 19 listopada 2013

Cukromani - uzależnieni, nieleczeni i... nieświadomi

[zdj. strangehistory.net]
Zastanawiałeś/-aś się kiedyś dlaczego nie potrafisz wytrzymać bez słodyczy dwóch dni, a kiedy nie jesz ich przez tydzień, to zapominasz o ich istnieniu? To wina cukru, który działa uzależniająco na nasz organizm. Kiedy przestajemy dostarczać go w dużych ilościach - odzwyczaja się od niego (taki 'odwyk cukrowy'). Dlaczego tak jest? Może dlatego, że cukier, przez wielu dietetyków  (bardzo słusznie zresztą) , nazywany jest legalnym narkotykiem.


Uzależnia jak kokaina. Obie substancje, działają w bardzo podobny sposób na nasz mózg. Po ich aplikacji, wzrasta poziom wydzielanej serotoniny i dopaminy, co skutkuje uczuciem błogości, szczęścia i satysfakcji. Zgubne jest to, że organizm (jak wykazały badania* - nie tylko ludzki, ale i zwierzęcy), przyzwyczaja się do początkowych dawek i potrzebuje coraz większej ilości substancji, aby znów mógł poczuć się komfortowo.


Jak na cukier reaguje nasz organizm?
Sacharoza - dwucukier, zaliczany do węglowodanów prostych, to substancja najczęściej dodawana do ogólnodostępnych  produktów. Po jej spożyciu, wzrasta poziom glukozy we krwi. To właśnie wtedy czujemy się bardziej energiczni i jesteśmy weselsi. Taki efekt utrzymuje się jednak dosyć krótko. Sacharoza to substancja, która jest od razu (bez trawienia) wchłaniana do krwi. Po błogości wywołanej produktem wypełnionym substancją, we krwi glukozy jest za dużo. Organizm wariuje wydzialejąc nadmierną dawkę insuliny, która powoduje gwałtowny spadek glukozy. Reakcja organizmu jest natychmiastowa - czujemy się ospali i zmęczeni. Efekt? Sięgamy po kolejny zastrzyk energii karmiąc 'słodki' nałóg.

Na uzależnienie od cukru narażone są nie tylko te osoby, które uwielbiają czekoladki, lizaki i cukierki, ale również te, które spożywają duże ilości wysokoprzetworzonej żywności. Dlatego tak ważne jest, aby czytać etykiety produktów, które kupujemy. Cukier to glukoza, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop kukurydziany, albo maltodekstryna - nazwy, które często wprowadzają w błąd. Cukier i jego pochodne, są praktycznie wszędzie, zaczynając od sosów, mieszanek przypraw, poprzez fast-foody, chleby, a na produktach dla niemowląt kończąc.

Przerażające statystyki:
Na początku XX wieku średnie spożycie cukru w Europie wynosiło 5 kg rocznie na osobę.
Dziś, Polak zjada około 42 kilogramów rocznie (średnia w UE wynosi około 39 kg)*

Moja rada dla Was? Rozsądny wybór żywności, odrobina uwagi podczas zakupów i racjonalne podejście do słodyczy. Każdy czasem ma ochotę na 'coś słodkiego', ale nie oznacza to, że trzeba zjeść całą tabliczkę czekolady z bakaliami. Myślę, że naturalny cukier zawarty w owocach, w wielu przypadkach powinien pomóc i załagodzić objawy 'słodkiego' głodu. W moim przypadku, świetnie sprawdzają się suszone owoce, naturalne soki i owoce cytrusowe (na czele z ananasem ;)).

______________________________________________
*http://nauka.newsweek.pl/cukier-uzaleznia,88768,1,1.html